BLOG

Civilizációs ártalmak a 21. Században

2018-12-18

Civilizációs ártalmak a 21. Században

 

 

Sajnos számos olyan “hibát” követünk el a mindennapjaink során, aminek a későbbiekben meglesz a következménye. 

 

 

 

A 21. század egyik fontos problémája, hogy az emberek túlnyomó többsége ülőmunkát végez, ezért elgyengül a mélyhátizmuk, a törzs izmaik, egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő emberek száma. 

 

Ülünk a munkahelyünkön, a kocsiban, a tömegközlekedési járműveken és ennek nagyon sok káros hatása van. Attól, hogy a testünk folyamatosan ülő pozícióban van, a nyaki izmok görcsössé válnak, rossz testtartás alakul ki, kialakulhat továbbá porckorongsérv is. 

 

 

 

A másik nagyon fontos tényező az idő, amit egyáltalán nem “használunk” jól. A mai felgyorsult társadalmunkban, nincs időnk megfelelően étkezni, de igazából enni sincs időnk, ahogy inni sincs, nincs időnk mozogni, sportolni, túrázni, a családunkkal vagy a barátainkkal lenni, nincs időnk pihenni, kikapcsolni, lazítani és sok embernek még aludni sincs ideje

 

 

 

Ellenben van időnk helytelenül táplálkozni,  összevissza, rendszertelenül, reggelire koplalni, ebédre kikötni egy gyorsétteremben(egyáltalán, ha van időnk rá) és végezetül a nap “eredményes” zárásaként, hazamenni, kinyitni a hűtőt és mindent elpusztítani, amit ott találunk, a lényeg csak az, hogy egy kis boldogsághormonhoz juttassuk a szervezetünket, de ezt is “olyan gyorsan tesszük, mint egy hörcsög”, vagy esetleg rágás nélkül nyeljük le az ételt (hiszen egész nap nem ettünk és ilyenkor nehéz parancsolni az ösztöneinknek), ami előbb-utóbb (de inkább előbb) előidézi a reflux betegséget és más emésztőrendszeri betegségeket. Az élelmiszeripar hanyatlása most ért a tetőfokára, szégyen, amit az utóbbi évtizedekben elkövettek az élelmiszerekkel. Rengeteg étel tartalmaz ízfokozókat, tartósítószereket, színezékanyagokat(sőt inkább úgy mondanám, hogy szinte minden ételben vannak), mindezt azért, hogy jobban eladható legyen a termék és sokat profitáljanak belőle. Nem véletlenül alakult ki ennyi ételintolerancia az embereknél az utóbbi évek során. Sajnos nálam is kialakult egy glutén érzékenység az utóbbi két évben.

 

 

 

Rengeteg inger ér minket, ami rengeteg stresszhez vezet. A kommunikációt már csak telefonon végezzük, annyit nyomkodjuk a telefont, hogy közben elfelejtünk figyelni a körülöttünk lévő dolgokra, lemaradunk az igazán fontos dolgokról és nem utolsó sorban, a telefon folyamatos nyomkodása közben testünk olyan pozíciót vesz fel, ami megint csak nem tesz jót a testtartásunknak. Az új iphone ios-nek van egy új menüpontja, “screentime”-nak hívják, ahol meg tudom nézni, hogy egy nap hányszor néztem meg a telefonomat és mennyit használtam a különböző applikációkat. Megdöbbentő volt, amikor először megnéztem a statisztikát: 1 héten belül, átlagban napi 4 órát volt a kezemben a telefonom. Mivel egész nap kapjuk az értesítéseket a telefonunkon keresztül és egész nap “elérhetőek” vagyunk, így folyamatos stressznek van kitéve a szervezetünk. Vannak egészséges stressz források is, mint például az edzés, de a telfont nem sorolnám ide. Továbbá azt sem, amikor ülünk a dugóban és mutogatunk át a másik autóba, “hogy miért nem halad már a sor”, vagy amikor napi 10-12-14 órát dolgozunk és folyamatosan stresszelünk, mindaddig amíg meg nem betegszünk, majd ahelyett, hogy természetes módon gyógyítanánk magunkat vagy megelőznénk a betegséget, ahelyett beszedünk rengeteg ártalmas mellékhatással rendelkező gyógyszert, melyek károsítják a májat és megterhelik a veseműködésünket. 

 

 

 

Persze vannak, akik eljárnak edzeni és úgy gondolják, hogy az egészséges életmód az, ha beszednek egy csomó tiltott szert(szteroidokat, hormonokat) és akkora súllyokkal edzenek, hogy mire elérik a 40 éves kort (már, ha elérik egyáltalán), már végleg ülőhelyzetben töltik a hátralévő életüket. Mindezt azért, hogy akkorák legyenek, mint a gorillák, akik később már a cipőfűzőjüket sem tudják majd bekötni.

 

 

 

Szerencsére van megoldás rá, hogy ne kövessük el ezeket a hibákat. A munkahelyen lehet fitballon ülni, vagy speciális, erre kialakított széken, ami folyamatosan aktivizálja a mélyhátizmainkat, vagy oránként felállhatunk és nyújtózhatunk is, de még olyan asztalok is vannak, melyek átállíthatóak és állva dolgozhatunk a gép előtt.

 

 

 

Jobban beoszthatjuk az időnket és priorizálhatunk, hogy az egészségünk fontosabb vagy a pénz. Több időt tölthetünk a szeretteinkkel, megtalálhatjuk a módját annak, hogy többször étkezzünk egy nap, kis adagokat és mindezt lassabban tegyük, és persze egészséges összetevőkből. Eljárhatunk rendszeresen sportolni, mozogni, hogy preventíven megelőzzük a betegségeket és megnöveljük az élettartamát az életünknek. Utazhatunk és időt szánhatunk arra, hogy többet lazítsunk és pihenjünk.

 

 

 

Letilthatjuk az értesítéseket a telefonunkról és “ingerszegényebbé” tehetjük a környezetünket, hogy ne érjen annyi stressz hatás bennünket. A telefon helyett meditálhatunk vagy tölthetjük az időt barátainkkal is.

 

 

 

Megfelelően sportolhatunk szakember igénybevételével, és úgy hozzuk ki magunkból a maximumot, hogy nem használunk tiltott szereket és a testi adottságainknak megfelelően edzünk.

 

 

 

Az életben minden rajtunk múlik és mi döntjük el azt, hogy hogyan szeretnénk élni az életünket. A kérdés csak az, hogy vajon 15 év mulva is úgy fogom gondolni, hogy jól döntöttem, vagy lesz-e egyáltalán még 15 évem?

 

   

Vissza!